Nieuws
Schrijver
Recensies
leuke links

Recensie Infonu.nl

Eveline Bergwerf – Een kwestie van magie: Hoeder gezocht
Franca komt samen met haar broertje in een andere wereld terecht, waar magiërs en druïden leven. Als de magie door een eeuwenoude vloek verdwijnt, raakt de wereld in de problemen. Franca begint met een paar vrienden aan een levensgevaarlijke tocht. Op zoek naar een wezen dat op wraak zint.

Over het boek
Franca ontdekt dat ze vreemde krachten bezit. Het blijkt dat ze uit een andere werled komt: het verbonden rijk. Samen met haar broertje reist ze naar deze wereld, maar of ze het er echt leuk vindt is nog maar de vraag. Er wordt neerbuigend over meisjes gedaan en iedereen doet gemeen. Franca wil weer naar huis, maar als er een eeuwenoude vloek wordt uitgesproken dreigt er gevaar. De wereld heeft geen magie meer.
Franca gaat samen met haar broertje en een stel vrienden op een levensgevaarlijke zoektocht. Ze moeten voorkomen dat Malachim de koning van het land wordt.
Ondertussen komen Franca en haar broertje David erachter dat ze niet zijn wie ze dachten te zijn.

Fragment uit het boek
Haar woorden gingen over in een gil, want plotseling begon de vloer van de tempel hevig te schudden. Er ging een aanzwellend geluid door het gebouw. De witte pilaren bewogen en in de vloer ontstonden scheuren. Uit het plafond vielen stukken gruis naar beneden. Het gebeurde zo onverwachts, dat niemand begreep wat er aan de hand was. Franca hield zich uit alle macht aan de Rots vast en kneep angstig haar ogen dicht.
Opeens hield het gedreun op. De pilaren stonden weer doodstil. Rafaël had tijdens de aardbeving zijn grote vleugels uitgeslagen om zijn evenwicht te bewaren. Ze zag het wel, maar was te bang om ze te bewonderen. Haar broertje was onder het bankje gekropen.
‘W... wat was dat?’
‘Ik weet het niet,’ antwoordde de meestermagiër. ‘Maar dit trof niet alleen de tempel, dat kan niet anders. Ik heb in mijn hele leven nog niet zo’n zware aardbeving gevoeld.’
‘Aardbeving?’
‘Dit was geen aardbeving,’ reageerde Rafaël met een verontruste blik in zijn ogen. ‘Het voelde veel meer als een magische beving. Misschien wel door onze hele wereld. We moeten naar buiten, meester Salomo, om te zien wat de schade is!’

Mijn mening
Het boek ‘hoeder gezocht’ begint meteen mysterieus, waardoor je meteen in het boek zit. De karakters in het boek zijn erg sterk en hebben duidelijk ieder zijn eigen ding. Ook de manier hoe er gereageerd wordt, is per personage verschillend. Hierdoor lijkt het verhaal nog realistischer en heb je echt het gevoel dat je in het verhaal wordt meegesleurd. De uitwerking van het plot en de personages is ook prima.
Een klein nadeel is dat er soms vanuit de alwetende verteller wordt geschreven. Het ene moment weet je hoe Franca denkt, maar het volgende moment lees je opeens een paar regels over de gedachten van een ander personage. Hierdoor worden er soms wat dingen bekend gemaakt die je als lezer misschien beter niet wilde weten. Daarnaast is het soms erg verwarrend.
Het boek zit vol magische elementen. Als lezer kun je echt proeven hoe het is om de magie te moeten leren en hoe de wereld in elkaar zit. Eveline Bergwerf heeft haar boek prima in elkaar zitten.
Het boek eindigt met een open einde, omdat dit het eerste deel is. Het einde wekt nieuwsgierigheid op naar het vervolg, een prima zet van de auteur.

Biblion recensie (NBD)

De 15-jarige Franca ontdekt dat ze over mysterieuze krachten beschikt. Ook haar 8-jarig broertje David heeft deze krachten. Samen komen ze in een bijzondere wereld vol magie terecht. Deze middeleeuwse wereld, met een duistere vloek, is verre van ideaal. Helemaal als de moorddadige Malachim en zijn jagers de macht in handen krijgen en David voor hun rijk willen winnen. Franca besluit vanaf dat moment, dat ze zich als hoeder zal opwerpen met alle gevaarlijke consequenties die dat voor haar en haar vrienden met zich meebrengt. Vaardig geschreven fantasyverhaal met soepel lopende dialogen. Dat maakt dat het uit twintig hoofdstukken bestaande verhaal met vaart is geschreven en de belevenissen elkaar in rap tempo opvolgen. Het boek is zorgvuldig opgebouwd, waardoor het even duurt voor je in de typische fantasysfeer raakt. Alle elementen (spanning, humor, avontuur, feminisme, verliefdheid, vreemde wezens) komen voor die maken dat dit eerste deel uit een serie van twee boven de middelmaat uitsteekt. Vanaf ca.12 jaar.

“Waldemar, schildknaap van Grimbergen” kwam in 2007 uit. Hieronder vind je enkele recensies.

Biblion recensie (NBD)
Het Brabant van 1141: oorlog tussen de hertog van Brabant en ridder Wouter van Grimbergen. Waldemar, de 15-jarige zoon van een arme molenaar droomt van een avontuurlijk leven. Van ridders, rijkdom en kruistochten. Brenn, zijn beste vriend, kent al zijn geheimen en steunt hem daarin. Op een tocht door het donkere Denderwoud ontmoeten ze de schildknaap Floris van Merchem. Hij vraagt hen de weg naar Nivelle en vertelt dat hij de nieuwe schildknaap van Wouter van Grimbergen wordt. Even later zijn ze de stille getuige van de moord op Floris. Voor hij sterft hoort Wald hem fluisteren: 'De brief, mijn tas, vertel Wouter dat ik geen... Brenn weet Wald te overtuigen van zijn kans. Na lang aarzelen stemt hij toe. Wald trekt de kleren van Floris aan, vindt de brief en presenteert zich bij de ridder. Een zeer uitvoerig en spannend verhaal, verteld in een vlotte stijl. Ondanks zijn onzekerheid weet Wald door zijn sterke wil en zijn inzet de sympathie van de ridder te wekken, die zich wel steeds afvraagt wat er niet klopt. Uiteindelijk bereikt Wald waar hij zo vurig van droomde. Het boek vraagt een goed leesniveau door de vele gebeurtenissen en misverstanden. Vanaf ca. 12 jaar.

“Geheim van de schrijver” kwam in 2004 uit. Hieronder vind je verschillende recensies.

Biblion recensie Geheim van de schrijver
"Als Josephine, de dochter van Bertrand de smid in dienst van hertog Willem, hoort dat ze moet trouwen met de arrogante Sir Henry, vlucht ze weg van het kasteel. Ze verkleedt zich als jongen en sluit zich aan bij het leger van Willem van Normandie, dat op weg is om Engeland te veroveren. Ze krijgt werk als schrijver en maakt van nabij de Slag bij Hastings in 1066 mee. Uiteindelijk komt haar geheim toch uit. Ze vindt tenslotte het geluk bij een van de aanvoerders van het Normandische leger. Boeiend historisch verhaal, zich afspelend in de 11e eeuw, dat van nabij de strijd om de heerschappij over Engeland laat zien. Naast de avontuurlijke gebeurtenissen krijgt men een goed beeld van de gang van zaken binnen het Normandische leger. Gevarieerd taalgebruik. Voorin staat een kaart van het Kanaal en achterin een naschrift. Vanaf ca. 12 jaar. "

Reformatorisch Dagblad, Hans van Holten
"De 22-jarige studente Eveline Bergwerf heeft een opmerkelijk debuut geschreven. Het boek heeft te maken met haar studierichting -zeegeschiedenis- en met haar grote bewondering voor schrijfsters van historische kinderboeken, zoals Thea Beckman. Zij is zelf gefascineerd door de verovering van Engeland door Willem van Normandië in 1066. Dit eerste boek van haar hand, ”Geheim van de schrijver”, is het levendige verslag van de oorlog van hertog Willem (de Veroveraar) van Normandië tegen zijn Engelse overburen, inclusief de voorbereidingen daartoe en de riskante overtocht van Willems grote vloot over het Kanaal. Maar daar tussendoor en daar overheen ontspint zich het romantische verhaal van een ontluikende liefde tussen het burgermeisje Josephine en Roux, een van Willems edellieden. Uiteindelijk wordt het verhaal ook een aanklacht tegen de zinloosheid die oorlog heet, die door velen wordt goedgepraat -'God staat aan onze kant'- maar die zo veel ellende veroorzaakt. "Hoe kon de hertog al deze levens op het spel zetten om koning van een vreemd land te worden?" bedenkt Josephine met afschuw. (...) Al slaat ze de strijd aanvankelijk objectief gade, langzamerhand dringt het tot haar door dat de oorlog niet zo heldhaftig is als het lijkt, laat staan zinvol. „Ze was overtuigd geweest dat het leger zou overwinnen en hoe roemrijk de strijd zou zijn. De overwinning was behaald, maar er was weinig glorie om haar heen te zien.” (...) Het verhaal loopt af zoals we het konden verwachten, zonder dat tot dat gelukkige einde maar iets aan de spanning wordt ingeboet. Eerste druk vermeldt de uitgever abusievelijk binnen in het boek op de titelpagina. Vergissing of niet, wat mij betreft mogen er nog meer drukken volgen."

Christelijke Kinderboeken.nl
"Dit boek móet je lezen: Een razend spannend en goed verteld verhaal over een eigengereid meisje Josephine die als jongeman Josh een rol speelt als schrijver in de strijd van Willem van Normandie tegen Engeland. Een zeer vlot verteld en goed lopend verhaal over een episode uit de Middeleeuwen. (...) Bijzonder boeiend en spannend verteld verhaal. Je leest het in één adem uit. Het is bijzonder dat dit een debuut is. Eveline Bergwerf heeft HET in zich. Ze heeft de gave geschiedenis tot leven te brengen. We zijn benieuwd naar haar volgende boek."

Persbericht:

Nominatie "Geheim van de schrijver"

Persbericht: ZWOLLE – De jury van ‘Het Hoogste Woord’ heeft zeven jeugdboeken genomineerd voor de prijs voor het beste christelijke kinderboek van 2004. Deze prijs wordt op zaterdag 17 september 2005 voor de 10e keer uitgereikt bij de start van de Christelijke Kinderboekenmaand.
Er zijn dit jaar een record aantal, namelijk 36 jeugdboeken ingestuurd die meedingen naar de prijs ‘Het Hoogste Woord’. De jury heeft uit deze grote lijst zeven titels genomineerd: Geheim van de schrijver van Eveline Bergwerf; uitgeverij Den Hertog, Gek van guppies van Liesbeth van Binsbergen; uitgeverij Columbus, Dansen in het bos van Anja Elshout; uitgeverij Callenbach; Fluiten op het strand van Lijda Hammenga, uitgeverij Callenbach; Verdwenen vaders van Janne IJmker, uitgeverij Columbus; Cirkels van Hans Mijnders, uitgeverij Columbus en Niemand weet ervan van Nelly Vermaat, uitgeverij De Banier.
De winnaar van ‘Het Hoogste Woord’ ontvangt € 500,- en een bronzen beeld, vervaardigd door Carol Cairns. Vorig jaar waren de winnaars de auteurs Annemarie van den Berg en Willemijn de Weerd, samen met illustrator Marianne Witvliet met hun prentenboek ‘Ik ben niet bang’ uitgegeven door De Banier.
Een van de doelen van de jury van ‘Het Hoogste Woord’ – een initiatief van de Werkgroep Christelijke Kinderboeken – is dat er betere christelijke kinderboeken worden uitgegeven en dat de belangstelling voor christelijke kinderboeken toeneemt.

Juryrapport "Het Hoogste Woord", 26 augustus 2005

Vormgeving
De omslag doet denken aan de schoolplaten die op de basisschool werden gebruikt bij geschiedenis en geeft een veldslag weer.

Inhoud
Josephine wordt uitgehuwelijkt aan de arrogante heer Henri. Ze besluit zich niet bij haar lot neer te leggen, verkleedt zich als jongen en vlucht weg uit het kasteel waar ze verblijft. Eigenlijk tegen haar zin wordt ze schrijver van de edelman Roux. Zo maakt ze de voorbereidingen van de aanval op Engeland mee, en de uiteindelijke verovering van Engeland.

Taal en stijl
Dit debuut maakt indruk. Het is een verhaal dat in één adem zal worden uitgelezen. Er zit veel vaart in het verhaal. De auteur lijkt een liefhebber te zijn van schrijvers als Thea Beckman en Simone van der Vlugt. Net als deze schrijvers heeft Bergwerf een verhaal neergezet waarin veel gebeurt, zodat iedere bladzijde spannend blijft, zonder dat dat geforceerd aandoet. Bovendien wordt tegelijkertijd een goed en gedetailleerd beeld van de tijd gegeven. Bergwerf schrijft beeldend. Als lezer zit je gewoon tussen de soldaten en paarden aan boord van een van de schepen, zoek je in de mist mee naar de vermiste schepen. Je voelt de ellende en de spanning en vol angst spring je op het strand – wat zal er gebeuren, wat zal je aantreffen. Je vindt Roux een held omdat hij rechtvaardig is en je bent blij een vrouw als Josephine te leren kennen.
Thea Beckman kreeg de kritiek dat haar hoofdpersonen wandelende anachronismen waren, twintigste-eeuwse jongeren in een Middeleeuwse setting. In eerste instantie denk je bij Bergwerf ook met dit type te maken te hebben. Maar ook vrouwen als Josephine, vrouwen die zich niet neerlegden bij de omstandigheden, moeten er geweest zijn. Denk maar aan Josephines tijdgenoten als Jeanne d’Arc of Mary Tudor. Invloedrijke vrouwen, vrouwen die het heft in eigen handen namen, waren er ook in die tijd. Een iets meer open einde zou beter bij dit verhaal hebben gepast.

“De erfdochter van Rennenberg” kwam in 2005 uit. Hieronder vind je verschillende recensies.

Nederlands Dagblad recensie De erddochter van Rennenberg
"Verwend in de Middeleeuwen. Aan het eind van de Middeleeuwen is iedereen katholiek. De kerken blinken van het goud. Veel geld komt terecht bij de adel en de geestelijken. Luther en Calvijn bestuderen de Bijbel op een vernieuwende manier en het protestantisme krijgt steeds meer aanhangers. Maar van tolerantie is geen sprake. Het is 1568 en de katholieke Louise ziet hoe de kerken worden leeggeroofd. Het katholieke meisje van adel moet niets van het geuzengespuis hebben. Maar dat blijft niet zo. (...) Al in het begin van het boek maakt Louise kennis met Hugo Abels. Hugo is een luitenant in het geuzenleger en speelt een belangrijke rol in de verdere ontwikkelingen in het leven van Louise. Op cruciale momenten duikt hij op. Louise is een verwend meisje. Hugo noemt haar daarom gekscherend 'prinses'. Zelfs als Louise geen geld en goed meer heeft, blijft ze de teruggevonden Sophia behandelen als haar dienares. Als lezer irriteer je je soms aan Louises verwende gedrag. Het lijkt of ze alleen om mooie kleren en dure schilderijen geeft.
En dat je je irriteert is een knap staaltje van schrijfster Eveline Bergwerf. Ze schrijft zo beeldend dat de hoofdpersonen echte karakters krijgen. Sommige dingen in het boek worden niet heel erg uitgediept. Louise krijgt bijvoorbeeld steeds meer interesse voor het protestantisme. Wat haar van gedachte deed veranderen, komt niet uit de verf. Misschien maar beter ook. Zo krijgt het boek in elk geval geen prekerig toontje."

Biblion recensie (redactie)
"De dertienjarige, schatrijke gravin Louise van Rennenberg is in 1566 toevallig getuige van de Beeldenstorm. Twee jaar later komt ze door allerlei connecties en gebeurtenissen midden in de aanloop naar de Tachtigjarige Oorlog terecht. Ze raakt al haar bezittingen kwijt, ze wordt door Alva verbannen en ze komt tussen de geuzen terecht. Langzamerhand krijgt ze wat sympathie voor de strijd tegen Filips II, al blijft ze kritisch op de gruwelen van beide kanten. De gebeurtenissen komen traag op gang, maar volgen elkaar daarna vlot op. Soms wordt er wat te veel uitgelegd, wat remmend werkt op de actie. Buiten de verzonnen hoofdpersoon en haar belevenissen hebben de meeste verhaalelementen voldoende raakvlakken met de geschiedenis. Op de mooie omslagillustratie staan historische figuren, niet de hoofdpersoon. Behalve een landkaart van de Nederlanden in de zestiende eeuw zijn er verder geen illustraties. Voor goede, historisch geinteresseerde lezers vanaf ca. 13 jaar."

Jongerenblad Daniël
Vorig jaar verscheen het eerste boek van Eveline Bergwerf, "Geheim van de schrijver". Het boek speelde zich af in de Middeleeuwen. (...) Nu ligt er een nieuw boek van de geschiedenisstudente: "De erfdochter van Rennenberg". Geen Middeleeuws verhaal, maar de avonturen van een adellijk meisje in de zestiende eeuw. Het boek begint met de beeldenstorm in Antwerpen. Louise, de hoofdpersoon, hoort en ziet hoe roomse kerken worden leeggehaald. De afgodsbeelden ruimen velden, tot haar verdriet, want ze is niet alleen goed rooms, maar ook een liefhebster van kunst. Haar protesten worden door het volk bepaald niet in dank afgenomen. Alleen dankzij een jonge edelman die ingrijpt, blijft zij ongedeerd.
De beeldenstorm bevestigt niet alleen voor Louise het beeld van de calvinisten: ook de Spaanse koning heeft zo zijn ideeën over de opstandige aanhangers van de ‘nieuwe leer’. Hij stuurt hertog Alva om de Nederlanden weer onder controle te brengen. Zodra Alva is gearriveerd, start een felle vervolging van calvinisten – en niet alleen calvinisten worden aangepakt. De brandstapels roken, de cellen zitten overvol. Haar oom, de graaf van Hoogstraten, moet ook vluchten voor de vervolging en Louise blijft alleen over met haar bedienden. Dan begint het eigenlijke verhaal: Sophia, de hulp van Louise, wordt gearresteerd op verdenking van ketterij. Louise gaat op speurtocht en probeert Sophia vrij te krijgen. (...) Van het één komt het ander: een lange zwerftocht begint, waarbij Louise steeds meer begint te voelen voor de jonge edelman, Hugo.
Het eind is verrassend – nee, ze trouwen niet – en spannend. Een citaatje: “’Louise!’ Verbaasd draaide ze zich om. Over het plein kwam Hugo aangerend, met zijn hoed en een leren tas kruislingsover zijn schouder. ‘Wacht! Ga niet naar binnen!’’Maar Hugo, ik ben al…’’Laat me uitspreken,’ reageerde hij buiten adem. ‘Ik weet wat er in Emden is gebeurd, Sarah heeft me alles verteld. Maar dit is geen oplossing! Je brengt anderen in gevaar.”
De schrijfster heeft een mooi boek neergelegd. Beter nog dan het eerste. Boeiend van het eerste tot het laatste hoofdstuk. De persoon van Louise wordt goed geschetst: geen oppervlakkig, eenzijdig persoon. Ook niet iemand die van overtuigd katholiek ineens overtuigd calvinist wordt. Het starre beeld, de arrogante houding wordt beetje bij beetje, met vallen en opstaan, bijgesteld. In de eerste hoofdstukken is het moeilijk sympathie te voelen voor het verwaande nest. Daarna komt vanzelf wat medelijden naar boven borrelen en aan het eind overheerst een wat opgelucht gevoel. Al met al heeft de schrijfstijl van Bergwerf veel weg van bijvoorbeeld een Thea Beckman of Evert Hartman: een jongere, geplaatst in een andere tijd, die worstelt met zelfde problemen als jongeren van nu. Vragen over liefde, haat, geloof en ongeloof spelen zo tussen de regels door. Dat impliciete is het prettige aan dit boek. Historische feiten en gegevens zijn in een verder verzonnen verhaal verweven. De dood van de edelen Egmond en Hoorne, de verschillende veldslagen tegen Spanje en gegevens over bijvoorbeeld het kasteel van Hoogstraten zijn niet opsommerig. Het hoort er gewoon bij… Tussendoor schetst Bergwerf ook een goed beeld van de leefomgeving en gewoonten van toen. Bijvoorbeeld als Sophia haar meesteres Louise helpt bij het aantrekken van haar kleding. “Ze reeg de veters van het lijfje zo strak dat Louise zich aan de deurpost moest vasthouden om niet achteruit getrokken te worden. Een donkere japon viel naadloos over haar wijde onderrokken. Het had een opstaande witte kraag, fluwelen pofmouwen en de randen waren afgezet met bont. Louise vond het prachtig.”
Is er dan geen kritiek te leveren op het boek? Natuurlijk zijn er dingen, zoals de soms wat lange zinnen. Sommige zinsconstructies maken het ook wat lastiger ineens te begrijpen wat wordt bedoeld. Bijvoorbeeld op de eerste bladzijde, waar wordt geschreven over boeren die zich bewapenen. En Louise is soms wel erg bijdehand tegen – om maar iemand te noemen – de hertog van Alva. Maar dat doet niets af aan de kwaliteit van het verhaal over de erfdochter van Rennenberg.

Christelijke Kinderboeken.nl
"Een spannend historisch verhaal. Houd je van de boeken die geschreven zijn door Thea Beckman? En ben je ook al zo weg van de boeken die geschreven zijn door Simone van der Vlugt? Dan moet je ook eens de boeken lezen die zijn geschreven door Eveline Bergwerf. Met 'Geheim van de schrijver' werd ze genomineerd voor het Hoogste Woord en nu ligt hier een tweede boek van deze schrijfster. Nu gaat het verhaal over de erfdochter van Rennenberg.
Het verhaal van Louise speelt zich af in 1568. Na de beeldenstorm wilde de koning van Spanje de orde herstellen in de Nederlanden. Hij stuurde de Hertog van Alva naar het gebied en hij werd de schrik van de Nederlanden. Louise maakt het allemaal mee: hoge edelen worden op het schavot onthoofd, de gevangenissen zitten vol met "ketters", de prins van Oranje vlucht - net als veel andere edelen, en de geuzen proberen de Hertog van Alva te verjagen. De verwende Louise leert dat het leven niet draait om een mooi kanten kapje en jurken van de duurste stoffen. Ze leert dat er mensen zijn die in grote armoede leven, ze leert dat er meerdere geloven zijn en dat je mensen geen geloof kunt opdwingen. Respect is belangrijker. Ze ontdekt dat tussen de voornamelijk protestante geuzen óók katholieke geuzen zijn. En ze ontmoet Hugo Abels, luitenant uit het geuzenleger. Voor hem krijgt Louise speciale gevoelens. Bergwerf weet ook in dit boek weer met veel vaart historische gebeurtenissen te verwerken in het verhaal. (...) Gewoon lekker lezen over de spannende periode in 1568: zal Louise de geuzen verraden? Lukt het de geuzen om de hertog van Alva te verjagen?"